Meteen naar de content

Op werkdagen voor 15.00 uur besteld, vandaag verzonden

Gratis verzending vanaf 50 €

    Bewonersverhaal: "Utrecht voelt als het verlengde van mijn huiskamer"

    Al onze City Gin’s worden gemaakt voor en door de bewoners. Zo hebben wij voor de Utrecht gin minimaal 100 bewoners gevraagd om hun mening te vertellen over de stad. Dit is de basis van de Utrecht gin.

    Francesco Baldi is een Utrechtse ondernemer met een groot hart voor zijn zaak. Hoedenzaak Jos van Dijck is inmiddels al bijna honderd jaar een begrip in Utrecht, maar wat is het verhaal eigenlijk achter Francesco en de winkel? En wat verbindt Francesco nou zo met Utrecht?

    "Utrecht voelt als mijn thuis" 
    Francesco Baldi is trotse eigenaar van hoedenzaak Jos van Dijck. Jarenlang woonde Francesco boven de hoedenzaak van zijn ouders. Door deze bijzondere hoedenzaak ,die van generatie op generatie is doorgegaan, is Francesco opgegroeid midden in het centrum van Utrecht. Hij vertelt hierover: ‘’Toen ik opgroeide midden in de stad miste ik een beetje dat buurt gevoel, dat je met andere kinderen uit de buurt op pad gaat. Als kind heb je natuurlijk nog niet door hoe bijzonder en speciaal het eigenlijk is om na school door zo’n historisch stukje Utrecht naar huis te lopen, maar dat was het zeker.’’

    Francesco vertelt over hoe hij tot zijn 27e boven de zaak woonde: ‘’Ik had alle ruimte thuis, want ik had een aparte bovenverdieping voor mijzelf, er zat alleen geen keuken in. Al vond ik het natuurlijk helemáál niet erg om met mijn Italiaanse vader een keuken te delen’’ Dat Francesco zijn roots in Italië liggen is direct terug te zien wanner Francesco tijdens het interview in Utrecht binnen no-time een Italiaans gesprekje met een Italiaanse restaurant eigenaar heeft.

    "Mijn ouders hebben wel altijd een beetje gepusht met de winkel"

    "Opgroeien met een winkel is zeker bijzonder. Het vervelende is natuurlijk dat je ouders minder tijd voor je hebben. In die tijd waren we zes dagen per week open. Tegenwoordig zijn we zelfs zeven dagen open, maar gelukkig zijn de zaken dusdanig gegroeid dat ik wel personeel kan hebben. Als kind geeft het toch een erg bijzonder gevoel als je daar rondloopt, in deze grotemensenwereld. Met veel bewondering keek ik naar alle magazijnen en alle talloze stellingen met hoeden."

    Wist je van jongs af aan al dat je in de winkel zou werken?

    “Toentertijd was ik niet bezig of ik later in de winkel terecht zou komen. Mijn ouders hebben wel altijd een beetje gepusht om te komen helpen. Uiteindelijk ben ik in 2001 eigenaar geworden. Het was voor mij op het gegeven moment een mooie manier van geld verdienen en iets doen wat ik leuk vind. ’’

    HET BIJZONDERE VERHAAL VAN HOEDENZAAK JOS VAN DIJCK

    "Er zaten vijf andere hoedenzaken in onze straat, de concurrentie was groot"

    Hoedenzaak Jos van Dijck is inmiddels al drie generaties lang in familiebezit. Zo vertelt Francesco dat zijn oma de zaak is gestart en heeft vernoemd naar haar man Jos van Dijck. Dit was in 1923, in tijden waar er nog boerenmarkten waren. De oma van Francesco wou haar hoeden graag aan deze boeren verkopen, maar had te maken met flink wat concurrentie. Alleen al in hun eigen straat, de Bakkerstraat, zaten destijds al vijf hoedenzaken. De oma van Francesco had als tactiek om de boeren heel vroeg op de dag voor zich te winnen, daarbij zei ze regelmatig het gezegde: "Vroege vogels zijn niet voor de poes.". Op deze manier heeft de winkel dus al deze vroegere jaren stand gehouden.

     

    "Elke generatie heeft iets bijzonders toegevoegd aan de zaak"

    Francesco vertelt dat het verhaal van hoe de winkel is ontstaan en nog steeds bestaat erg bijzonder voor hem is: "Het meest speciale verhaal is toch echt dat we volgend jaar ons 100 jarig jubileum vieren, waarbij elke generatie speciaal is. Zo zijn het mijn grootouders geweest die de winkel begonnen, mijn ouders die de winkel fysiek hebben vergroot en hoeden zijn gaan importeren uit Italië, en ik ben degene die een webshop en atelier heb gerealiseerd.  Elke generatie voegt dus weer iets toe aan de winkel en dat zorgt ervoor dat we door zijn kunnen blijven gaan."

    "Ons hele pand was naar de knoppen door de brand…"

    "We hebben een erg heftige gebeurtenis meegemaakt in 1999. Toen is de winkel van de buren tot de grond toe afgebrand. Ons hele pand was ook naar de knoppen door rook, roet en waterschade. Dat heeft er echt wel ingehakt. Ze zeggen altijd het spreekwoord: In de brand uit de brand. Dat is waar, maar pas als het achter de rug is. Als je er middenin zit absoluut niet, want dan weet je van gekkigheid niet welke kant je op moet draaien."

    DE CONNECTIE TUSSEN FRANCESCO & UTRECHT

    "Utrecht voelt aan als mijn huiskamer. Het gevoel dat je er al zolang zit, al zolang hebt gewoond, iedereen uit mijn jeugd die is blijven hangen, alle mede ondernemers, ja; het voelt echt als het verlengde van mijn huiskamer."

    Francesco vertelt dat hij heel zijn leven met heel veel plezier in Utrecht heeft gewoond. Slechts tweeënhalf jaar heeft hij op een andere plek gewoond, maar is daarna snel teruggegaan naar zijn stad Utrecht.  Sinds 1996 woont hij met zijn vriendin en twee zoons in een woonwijk in Utrecht Oost.

    "Ik zou absoluut niet terug willen verhuizen naar het centrum"

    Francesco zijn mening is heel duidelijk: ‘’Het centrum betekent parkeerprobleem en geluidsoverlast. Het is wel ook heel veel gezelligheid en gemak, maar waar ik nu woon spring ik op de fiets en binnen tien minuten ben ik er. Het fijne aan Utrecht is dan ook dat er een leuke uitgebreide binnenstad is, maar alles is wel geconcentreerd.‘’

    Wat zijn jouw favoriete plekken in Utrecht?

    "Wat ik heel mooi vind, en wat heel dierbaar is voor heel veel Utrechters, is Landgoed Rhijnauwen en Amelisweerd. Dit is een buitengebied vlak aan de rand van Utrecht waar de rivier de Kromme Rijn loopt. Het is een prachtig wandelgebied en je kan er heerlijk zwemmen in de zomer."

    "Er zijn nog zeker wat meer onontdekte plekken in Utrecht…"

    "Het veeartsenijterrein, tot 1980 was dat het terrein van de faculteit diergeneeskunde. De locatie wordt nu gewoon bewoond. Er staan hele mooie en interessante gebouwen. Daar om de hoek zit beroemde ijssalon Roberto. Ideaal is dus om bij Roberto een ijsje te halen en dan bij het terrein een mooi plekje uitzoeken om hem lekker op te eten."

    ‘’’Een mooie herinnering was de sfeer in de stad die er ooit op zondag hing’’

    Francesco vertelt: "Echt een mooi moment voor mij was vroeger op zondag, nog voor de tijd dat de winkels open gingen. Toen had je op zondag namelijk een hele rustige en stille dag, met deze dag had je ook een bepaald gevoel in de stad. Als je dan ging wandelen langs de gracht en de singels, dan hing daar een hele mooie serene sfeer. Die is er nu helaas niet meer, door de drukte. Van die zondagen heb ik altijd erg genoten."

    "Utrecht voelt gewoon goed, ja ik denk als je in Utrecht opgroeit dan heb je niet heel veel behoefte om de deur uit te gaan om ergens anders te gaan wonen."- Francesco

    UTRECHTERS & UTRECHTSE ONDERNEMERS

    "Utrechters zijn trots op hun stad maar schreeuwen het niet van de daken."

    Doordat Francesco zijn eigen winkel in hartje Utrecht heeft komt hij dagelijks met vele Utrechters in aanraking. Ook kent Francesco zijn mede-ondernemers in Utrecht naar eigen zeggen erg goed.

    Francesco vertelt over Utrechters: "Ik denk dat de Utrechter over het algemeen relaxed is. Het is ook gewoon een relaxte en gemoedelijke stad, en dat weerspiegelt wel hoe Utrechters zijn. Ja, Utrechters zijn gewoon Utrechters, ze zijn zeker trots op hun stad, maar zullen het niet van de daken schreeuwen."

    En hoe zit dat met ondernemers in de stad, wat is jouw connectie met hen?

    "Ik kom overal graag, ik geniet echt van al mijn collega’s. De meeste zelfstandige ondernemers in Utrecht kennen elkaar. Het is niet makkelijk om ondernemer te zijn, dus ik vind het sowieso petje af. Daarbij vind ik het heel knap als mensen helemaal zelf zijn begonnen, ja daar heb ik diep respect voor. Zo vind ik het fantastisch om te horen hoe de spannende tijden verlopen die ze meemaken, of als iemand al lang bestaat om hele mooie, kleurrijke verhalen van alle jaren te horen. Elke zelfstandige ondernemer in Utrecht vind ik eigenlijk wel heel bijzonder."

    UTRECHTSE WINKELS EN SPECIALITEITEN

    Doordat Francesco is opgegroeid in het centrum van Utrecht kan hij veel vertellen over beste lokale plekken, winkels en lekkernijen.

    "Je kan er niet omheen dat de Domtoren het Icoon van Utrecht is"

    Francesco vertelt: "De domtoren is echt het icoon van Utrecht, maar er zijn ook zeker hele mooie andere plekjes. Zo heb je bijvoorbeeld naast de Domtoren de rozentuin, dat is ook heel erg mooi."

    Wat is jouw favoriete winkel of zaak in Utrecht?

    "Ik kom overal graag. Wat ik bijvoorbeeld leuk vind, is pizzeria O' Panuozzo en in de zomer de ijskraam van Venetië ijs, daar klets ik altijd mee. Dit zijn allemaal mensen met een Italiaanse achtergrond, haha. Een andere zaak waar ik graag kom is de ijzerhandel op de gracht genaamd IJzerhandel Pijper, een bijzondere winkel die een beetje is blijven hangen in een ander tijdperk.

    Wat zijn nou échte Utrechtse specialiteiten?

    ‘’De domtorentjes van Theo Blom zijn heel beroemd. Het is een soort chocoladegebakje met een lekkere chocolademousse vulling erin. Wat trouwens ook heel erg beroemd is, is broodje Mario. In de rest van Nederland noemt men dat een Italiaanse bol, maar dat is in Utrecht begonnen als een broodje Mario. Toevallig is broodje Mario ook weer van een Italiaan haha."

    Als afsluiter; Met welke drie woorden zou jij Utrecht omschrijven?

    Thuis, plezier en prachtig.

    Onze gins komen samen door de mooie verhalen van de trotse stadsbewoners van Utrecht. Het gevoel van de stad proberen wij tot uiting gebracht in onze speciale Utrecht Gin. Ervaar de smaak van de stad hier.

    Bewonersverhaal: